Rabu, 04 November 2015

Vitamin D - Adakah Anda Mendapat Cukup Sebagai Kanada?

Vitamin D - Adakah Anda Mendapat Cukup Sebagai Kanada?

Kita sering mendengar bahawa kita perlu mengambil vitamin D setiap hari, terutama semasa musim sejuk, tetapi adakah anda tahu mengapa? Adakah anda sedar bahawa anda perlu diambil vitamin D setiap hari, tempoh? Adakah anda tahu bahawa vitamin D sebenarnya lebih hormon daripada vitamin? Salah satu sebab mengapa vitamin tidak dibuat oleh badan, tetapi vitamin D adalah - sebenarnya 90% daripada ia dibuat oleh badan jika terdedah kepada cahaya matahari yang cukup. Anda akan berfikir bahawa akan menjadi cukup untuk menahan atau mengelakkan apa-apa kekurangan vitamin D, tetapi ia tidak. Terdapat begitu banyak faktor yang mengurangkan keupayaan kita untuk membuat cukup vitamin D seperti terlalu banyak pelindung matahari (SPF 15 menghalang 99% daripada pengeluaran vitamin D melalui kulit), yang tinggal di Edmonton (ya, anda membaca yang betul, yang tinggal di Edmonton secara drastik mengurangkan anda keupayaan untuk menghasilkan vitamin D kerana latitud kami yang tinggi - 90% kanak-kanak Edmonton adalah vitamin D kekurangan), perbandaran (yang tinggal di dalam rumah dan menggunakan kenderaan dan bukannya berjalan di luar rumah), penuaan (mengurangkan keupayaan anda untuk membuat vitamin D sebanyak 75% menjelang! umur 70 tahun), meningkat penggunaan ubat-ubatan (banyak ubat-ubatan mengurangkan tahap vitamin D), obesiti, pilihan makanan yang miskin, dan lain-lain (terdapat banyak lagi).

Jadi apa masalahnya? Mengapa kita perlu mengambil berat jika kita menjadi vitamin D kekurangan? Vitamin D adalah benar-benar perlu untuk berfungsi dengan normal. Vitamin D berinteraksi dengan lebih daripada 3000 gen dan untuk memberi fungsi ia mesti terikat dengan vitamin D reseptor di dalam badan yang - reseptor ini terdapat di tisu-tisu yang tidak terkira banyaknya dan sel-sel di seluruh tubuh termasuk sel-sel pankreas, neuron, banyak sel-sel imun, sel-sel prostat, sel-sel ovari, sel-sel pituitari, dan sel-sel dalam aorta (sebahagian daripada jantung). Sebagai bahawa vitamin D boleh digunakan oleh banyak sel-sel tidak hairan bahawa ia mempunyai pelbagai peranan dalam mengekalkan kesihatan yang optimum. Vitamin D telah ditunjukkan untuk mengurangkan keradangan (pencetus utama penyakit), menyekat penyakit autoimun, mengurangkan risiko kanser, dan juga mengurangkan keterukan dan kekerapan penyakit berjangkit. Beberapa kajian telah pun disebut-sebut bahawa apa yang dipanggil musim sejuk dan selesema kami bukan disebabkan oleh jumlah yang lebih tinggi dari orang-orang virus tertentu dalam alam sekitar tetapi sebenarnya disebabkan oleh bermusim kekurangan vitamin D. Sebabnya adalah bahawa terdapat sel-sel imun tertentu yang tidak boleh mengenakan tindakan anti-virus mereka tanpa tahap D sara vitamin dalam darah kita! Yang bermaksud bahawa tidak kira apa yang anda berfikir yang anda lakukan untuk mencegah jangkitan daripada virus sejuk dan selesema, jika anda tidak mempunyai cukup vitamin D, ia benar-benar adalah semua untuk tidak.

Di samping itu, kajian juga telah menunjukkan bahawa jika anda mengekalkan tahap vitamin D di 125 nmol / L ke boleh mengurangkan risiko anda daripada semua jenis kanser, kencing manis (kedua-dua jenis 1 dan 2), serangan jantung, multiple sclerosis, antara banyak penyakit kronik yang lain ( kebanyakan menyaksikan pengurangan risiko sebanyak 50%!). Cukup sedih bagaimanapun, purata Kanada hanya mempunyai tahap 68 nmol / L - itu hanya separuh daripada jumlah yang diperlukan untuk mengurangkan risiko penyakit kronik. Sekarang ini cukup penting! Walaupun anda mungkin akan terdorong ke bawah botol keseluruhan vitamin D - tidak! Oleh kerana vitamin D adalah vitamin yang larut dalam lemak, jika anda mengambil terlalu banyak, badan anda tidak akan kencing keluar - bermakna bahawa mengambil terlalu banyak boleh menjadi toksik. Juga ambil perhatian bahawa kerana ia adalah larut lemak, vitamin D mesti beremulsi ke dalam bentuk cecair untuk diserap dengan baik oleh itu hanya makanan tambahan dengan cecair vitamin D atau gel topi (yang mengandungi cecair vitamin D) ataupun kadar penyerapan anda teruk dikurangkan.

Jadi bagaimana anda tahu jika anda mendapat cukup? Satu-satunya cara untuk mengetahui dengan pasti adalah melalui ujian darah untuk menentukan tahap vitamin D anda. Saya kini menawarkan ujian darah (menggunakan cucuk jari) untuk menentukan tahap vitamin D untuk menentukan sama ada anda kekurangan, optimum, atau toksik. Apabila kita tahu, kita akan lebih bersedia untuk menyesuaikan dos vitamin D anda untuk memastikan bahawa kita mengurangkan risiko penyakit kronik yang teruk masa depan semua yang sama meningkatkan kesihatan optimum semasa anda. Pastikan anda mendapat cukup vitamin ini berkuasa!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar