Rabu, 04 November 2015

Occupational Therapy untuk Meningkatkan cengkaman Pensil tidak betul Kanak-kanak

Occupational Therapy untuk Meningkatkan cengkaman Pensil tidak betul Kanak-kanak

Terdapat beberapa perkembangan, kognitif dan intelektual sesuatu yang tidak normal yang mungkin hadir dengan kesukaran dalam keupayaan pembelajaran dan prestasi sekolah. Pembekal penjagaan kesihatan mencadangkan pengenalan awal dan pengurusan yang sesuai atau latihan boleh membawa kepada perkembangan yang normal benar-benar biasa atau berhampiran pada kanak-kanak yang tidak mengganggu aspek peribadi, sosial dan pekerjaan hidup di alam dewasa.

Genggaman pensel yang tidak betul adalah punca utama tulisan tangan yang lemah akibat daripada kemahiran motor terjejas. Ia telah diperhatikan bahawa pembangunan genggaman pensel dan baik tulisan tangan adalah refleks automatik yang membangun pada tahun-tahun awal persekolahan; bagaimanapun, dalam sesetengah kanak-kanak refleks ini semakin merosot. Terdapat beberapa parameter yang digunakan oleh para pendidik dan guru-guru untuk menentukan tulisan tangan dan cengkaman pensil di school- kanak-kanak berusia seawal usia 9 hingga 10 tahun. Parameter seperti penggunaan jarak sesuai antara huruf dan perkataan, ketepatan pembentukan surat, kebolehbacaan, saiz surat keseragaman, surat condong, dan penjajaran kata-kata pada helaian digunakan sebagai alat yang penting dalam penilaian genggaman pensel yang tidak betul pada kanak-kanak.

Penyelidikan yang dijalankan oleh Carter dan Synolds mencadangkan bahawa majoriti kanak-kanak dengan kelainan tulisan tangan mengalami gejala masalah pembelajaran pada tahun-tahun akan datang.

Colleen M. Schneck menjalankan kajian penyelidikan ke atas 60 kanak-kanak sekolah yang berumur untuk menilai kemahiran tulisan tangan mengikut genggaman pensel dan mengenal pasti bahawa kanak-kanak yang dibentangkan dengan tulisan tangan yang lemah juga dilakukan dengan baik pada ujian pensil menggenggam (lukisan tugas) dan gejala juga dimanifestasikan daripada terjejas kesedaran proprioceptive-kinestetik (terjejas keutamaan tangan dan persepsi pensil dan kertas dan jarak pensil dari kertas).

Penyelidikan yang dijalankan oleh Benbow menunjukkan bahawa kedudukan kepala dan jarak permukaan menulis dari mata memainkan peranan yang amat penting dalam pembangunan cengkaman yang tidak wajar. Beliau menjelaskan bahawa jika punca sebenar tidak dikenal pasti pada usia yang muda, kemungkinan tinggi bahawa upaya pembangunan atau defisit pembelajaran mungkin tidak diketahui atau salah diagnosis, menjejaskan kehidupan keseluruhan kanak-kanak. Benbow dicipta maklum balas somesthetic istilah itu adalah bentuk pampasan visual sebagai jarak antara mata dan penulisan permukaan yang sangat sedikit, yang membawa kepada input visual penat.

Penyelidikan yang dijalankan oleh Laszlo dan Bairstow mencadangkan bahawa kanak-kanak tidak dapat menguasai kemahiran menulis dan keupayaan proprioceptive-kinestetik (gerak balas sendi kepada gerakan-gerakan yang dilakukan oleh jari) sehingga sekurang-kurangnya 6 tahun; tetapi pelbagai tugas yang mudah boleh membantu dalam penentuan awal kemahiran menulis terjejas. Sebagai contoh ketidakupayaan untuk warna dalam sempadan-sempadan atau ketidakupayaan untuk membina blok mencadangkan kapasiti proprioceptive-kinestetik lembap.

Laszlo menunjukkan bahawa penilaian terhadap kanak-kanak itu dalam standard kedua adalah sangat membantu dalam mencapai diagnosis untuk menentukan sama ada kanak-kanak yang memerlukan terapi atau semata-mata pengubahsuaian gaya hidup mencukupi.

Terapi pekerjaan membantu dalam semua kanak-kanak seperti ahli terapi terlatih boleh mengenal pasti dan mendiagnosis tidak wajar refleks genggaman pensel lebih awal daripada penyedia penjagaan kesihatan dan menasihati terapi untuk rawatan.

Bermain sukan di mana aspek mengenai telapak tangan tangan berada dalam kedudukan menegak membantu dalam meningkatkan proprioception dan kestabilan kinetik. Ini boleh dicapai dengan menggalakkan penyertaan kanak-kanak dalam sukan yang menggaji penggunaan raket atau dayung (ping pong atau bola tampar). Aktiviti lain yang boleh membantu yang membantu menggalakkan kanak-kanak bermain dengan pop gelembung pembungkus, bermain lompat tali, ecouraging kanak-kanak untuk mencuci kereta, atau jadual bersih menggunakan span (untuk membenarkan pembangunan refleks palmar), permainan tali dan bermain-doh aktiviti, yoga dan latihan.

Yang paling penting, bagi memastikan rangsangan visual yang betul, ahli terapi pekerjaan juga bekerjasama dengan guru dan ibu bapa untuk mewujudkan postur yang betul berdasarkan kepada ketinggian, berat dan perkembangan kanak-kanak. Kanak-kanak yang berbeza berkembang pada kadar yang berbeza dan oleh itu ia adalah sangat penting bahawa jarak dari papan hitam, postur kanak-kanak itu di dalam kelas, dan postur kanak-kanak itu di atas meja atau kerusi harus diperhatikan dengan teliti dalam usaha untuk meningkatkan penyelarasan, pembangunan refleks dan kestabilan postur. Untuk hasil yang terbaik kepala dan bahu penjajaran 30 darjah diperlukan, pada mulanya, membenarkan kanak-kanak untuk mengamalkan di atas kertas dengan kotak (atau kertas graf) untuk mengajar jarak yang betul antara kata-kata, dan membolehkan kanak-kanak untuk mengamalkan pada model bertulis, dengan muka surat berwarna untuk rangsangan visual.

Kebanyakan kanak-kanak mengalami kesukaran untuk mengambil nota dari papan. Masalah ini boleh diatasi dengan duduk lebih dekat kepada lembaga, mengurangkan jumlah menyalin teks dari lembaga dan pengubahsuaian tugasan. Untuk mengurangkan keletihan visual, mengambil rehat kecil daripada menulis, melakukan senaman visual, melakukan senaman yoga dan tangan. Dalam usaha untuk memastikan cengkaman yang betul, ia adalah sangat penting untuk mengetahui jenis pensil yang terbaik untuk genggaman anda. Gunakan penanda dipenuhi nipis atau pensel mekanikal (di hadapan ahli terapi pekerjaan supaya corak jari dan cengkaman boleh dinilai).

Ia adalah menarik untuk melihat perkembangan dalam bidang terapi pekerjaan. Sebelum ini, ahli terapi pekerjaan pediatrik bekerja hanya dengan kanak-kanak yang mempunyai sejarah yang diketahui autisme, kelewatan perkembangan atau kecacatan kognitif dilihat dengan nyata, Walau bagaimanapun, ahli terapi pekerjaan sekarang pediatrik bekerja di sekolah, dengan pakar psikologi kanak-kanak dan di dalam masyarakat untuk menilai, mengenal pasti dan meningkatkan ringan kepada sederhana upaya dan defisit pembelajaran pada usia yang awal untuk merangka pelan rawatan yang optimum.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar