Rabu, 04 November 2015

Neurotherapy Teknologi Terkini

Neurotherapy Teknologi Terkini

Neurotherapy merujuk kepada satu siri rawatan berasaskan saintifik yang direka untuk melatih otak untuk mengawal minda dan badan fungsi. Pada masa-masa, otak tidak berfungsi secara optimum yang menyebabkan pelbagai masalah mental dan fizikal. Malah, terdapat banyak kognitif, emosi, dan jasmani penyakit yang berkaitan dengan fungsi otak miskin. Sebagai contoh, tekanan boleh ditunjukkan seperti sakit perut, sakit belakang, sakit kepala, atau gejala-gejala lain yang sebenarnya dicetuskan oleh otak. Neurotherapy cuba untuk memulihkan fungsi otak yang optimum supaya anda boleh mengalami kesihatan yang lebih baik dan kebahagiaan.

Beberapa teknologi neurotherapy terkini termasuk EEG Neurotherapy, Neurofeedback otak dalam, dan HEG Neurotherapy.

EEG Neurotherapy

EEG Neurotherapy adalah salah satu neurotherapies paling biasa dan merupakan sejenis biofeedback yang menggunakan satu elektroensefalograf untuk menyediakan ukuran masa sebenar aktiviti elektrik di dalam otak. Aktiviti ini kemudiannya dikemukakan kepada pesakit dengan cara yang mereka lebih sedar perubahan di negeri-negeri otak supaya mereka boleh belajar kawalan sedar ke atas corak otak mereka. Diiktiraf oleh American Academy of kanak-kanak dan Remaja Psikiatri sebagai rawatan yang boleh diterima untuk ADHD, gangguan penyitaan, kebimbangan, kemurungan, membaca upaya, dan gangguan walaupun ketagihan, EEG Neurotherapy adalah teknologi yang terkemuka yang digunakan di klinik neurotherapy hari ini.

EEG Neurofeedback memerlukan elektrod untuk diletakkan pada kulit kepala pesakit supaya data mentah tentang aktiviti elektrik otak boleh ditukar kepada format yang terapi dan pesakit boleh faham. Moment-ke-masa perubahan yang ketara dengan EEG Neurotherapy, jadi pesakit boleh belajar teknik-teknik berkesan untuk mengawal dan mengubah tindak balas otak mereka.

Otak Deep Neurofeedback

Dengan menggunakan pelbagai 19-sensor, Neurofeedback otak dalam direka untuk menembusi kawasan otak dalam. Dengan terus mensasarkan laman kawalan pusat di dalam otak, Neurofeedback otak yang mendalam membolehkan pengamal untuk mengakses kawasan otak bukan tradisional diakses dengan teknik Neurofeedback standard. Selain itu, Neurofeedback otak yang mendalam membolehkan untuk latihan aktiviti khusus untuk rantau serta fungsi otak secara keseluruhan, kelajuan pemprosesan, dan faktor-faktor lain yang penting untuk fungsi otak yang optimum. Selain itu, Neurofeedback otak yang mendalam ini juga berkesan dalam mengurangkan masa rawatan untuk beberapa keadaan berbanding neurotherapies tradisional.

HEG Neurofeedback

Hemoencephalography (HEG) Neurofeedback merujuk kepada penggunaan cahaya dibiaskan disasarkan kepada hemoglobin oksigen dalam usaha untuk membangunkan biofeedback peredaran kortikal. Pada dasarnya, cahaya yang dipancarkan ke dalam tengkorak dan sel fotoelektrik yang digunakan untuk mengukur perubahan dalam mengembalikan cahaya dibiaskan pada kulit kepala. Pada asasnya, ini membolehkan ahli terapi dan pesakit untuk mengukur pengoksigenan darah kerana ia berubah mengikut aktiviti neural. Mungkin salah satu neurotherapies terbaru, HEG Neurofeedback telah terbukti berkesan dalam rawatan gangguan defisit perhatian, kemurungan, dan migrain. Walaupun masih pada dasarnya alat biofeedback, HEG mungkin amat berguna dalam rawatan keadaan yang berkaitan dengan masalah dalam korteks prefrontal.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar