Rabu, 04 November 2015

Diverticulitis dan Ubat Asli

Diverticulitis dan Ubat Asli

Diverticulitis adalah penyakit penghadaman biasa yang berlaku apabila satu atau lebih diverticula dalam usus menjadi radang atau dijangkiti. Diverticula adalah kantung yang boleh membentuk dalam dinding usus anda, biasanya dalam usus besar atau kolon.

Punca keadaan ini masih belum diketahui, walaupun sesetengah percaya bahawa diet serat yang rendah adalah punca yang mungkin. Diverticulitis cenderung untuk mempengaruhi mereka yang berumur 40 tahun ke atas, dan boleh menjadi sangat biasa di kalangan warga tua. Anda juga mungkin lebih terdedah kepada keadaan yang jika anda obes, mempunyai tahap yang ketara rendah senaman, atau jika anda seorang perokok. Tanda-tanda biasa termasuk:

sakit perut, kebanyakannya dalam kuadran kiri yang lebih rendah
sakit bertambah buruk dengan pergerakan
kembung dan gas
cirit-birit atau sembelit
loya dan muntah-muntah berpotensi dan juga
demam
kurang selera makan
Oleh kerana isu-isu pencernaan yang lain seperti sindrom cepat marah usus (IBS), penyakit radang usus (IBD ini) dan ulser perut hadir dengan gejala yang sama, ia boleh menjadi sukar bagi doktor untuk mendiagnosis anda dengan diverticulitis. Biasanya, ujian darah, sinar-X dan imbasan CT digunakan, terutama untuk menolak apa-apa yang lebih serius.

Jika anda mengalami usus yang dijangkiti, doktor anda mungkin akan menetapkan antibiotik. Jika tidak, anda yang ditetapkan ubat tahan sakit atau telah rehat disyorkan. Pembedahan adalah pilihan yang dipertimbangkan apabila apa-apa lagi seolah-olah akan membantu, atau jika anda mempunyai halangan usus, fistula (sambungan yang tidak normal atau laluan antara dua organ-organ di dalam badan anda, biasanya usus anda), atau bernanah (a poket jangkitan) .

Dari segi ubat semula jadi, anda boleh membantu mencegah dan menguruskan diverticulitis dengan meminum air yang banyak, kerap bersenam seperti yoga, dan makan makanan yang sihat yang termasuk serat makanan yang tinggi. Melawat kaunselor pemakanan bukan sahaja dapat membantu anda belajar untuk memilih makanan yang betul dan mengelakkan orang-orang yang boleh memburukkan lagi simptom anda, tetapi juga boleh membantu dengan mencadangkan pemakanan tambahan yang betul.

Urut perut dari ahli terapi urut berdaftar boleh memberikan kelegaan yang ketara, dan kelonggaran dari urutan badan penuh akan mempunyai keputusan cemerlang dari segi membantu anda berehat, yang dengan sendiri boleh mengurangkan gejala anda. Akupuntur dan Perubatan Cina Tradisional (yang termasuk pelbagai terapi termasuk preskripsi herba) adalah sangat baik untuk melegakan gejala-gejala anda anda, dan boleh bekerja sebagai suatu tambahan yang hebat untuk terapi lain yang anda mungkin telah mencuba.

Akhirnya, mempertimbangkan melawat psychotherapist yang terlatih jika anda merasakan bahawa mungkin terdapat beberapa hubungan emosi kepada diverticulitis anda. Sering kali kita pegang pemikiran tanpa disebuntukan dan perasaan di tempat-tempat di dalam badan kita, dan apabila ditinggalkan membarah boleh dibahagikan kepada pelbagai gejala penyakit.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar