Rabu, 04 November 2015

Pengurusan Tekanan dan Holistic Kesejahteraan

Pengurusan Tekanan dan Holistic Kesejahteraan

"Di seluruh dunia terdapat peningkatan dalam kerja-kerja yang berkaitan dengan gangguan mental, menjejaskan semua industri dan profesion. Di Australia, kos tuntutan pampasan pekerja untuk gangguan mental yang berkaitan dengan tekanan dianggarkan pada $ 200 juta setiap tahun. Trend yang sama adalah jelas dalam Eropah di mana yang paling biasa dilaporkan, masalah kesihatan yang berkaitan dengan kerja adalah otot, kemurungan dan sindrom burnout. Mekanisme penyebab utama yang berkaitan dengan kerja gangguan mental direkodkan dalam Set Data Negara adalah tekanan mental. "

KERJA BERKAITAN GANGGUAN MENTAL DI AUSTRALIA APRIL 2006
Menurut tekanan kajian kerajaan di atas adalah mahal pada tahun 2006. Ia adalah lebih-lebih lagi pada hari ini, di mana jumlah kos di seluruh dunia masalah kesihatan yang berkaitan dengan tekanan dan kesan-kesan ekonomi mereka dianggarkan dalam berbilion-bilion. Di Jepun ada juga perkataan baru bagi kematian yang berkaitan dengan tekanan secara drastik meningkat: Karoshi. Oleh kerana kesihatan adalah aset terpenting - bagaimana kami melindunginya?

Apabila tekanan ditakrifkan sebagai kesan tekanan pada sistem kami, pengurusan tekanan ialah pembangunan strategi jangka pendek dan jangka panjang untuk mengurangkan tekanan dan meningkatkan mekanisme menangani ketegangan dan ketahanan terhadap tekanan.

Strategi jangka pendek termasuk langkah-langkah pengurangan tekanan seperti penggunaan humor, reframing, urut, mandi, sauna, atau teknik pernafasan seperti ini:

Ambil nafas dalam-dalam ke dalam perut anda. - Notis menjedakan. - Exhale. -

Mungkin ada dorongan untuk menguap. Membenarkannya. Melepaskan dan amanah dalam aliran. -

Strategi jangka panjang melibatkan menggabungkan aktiviti tekanan melegakan biasa seperti senaman, meditasi dan yoga (contohnya Tony Horton ini Yoga X atau P90X) dan bersenang-senang, serta meningkatkan komunikasi, logistik dan kemahiran menyelesaikan masalah.

Dan mengapa tidak hanya mengambil sedikit masa untuk pergi duduk di bawah pokok, berdiri oleh tasik, tepi laut atau dalam bidang yang terbuka - dan mendengar berdiam diri?

Ia telah berkata bahawa "masalah manusia timbul daripada ketidakupayaan untuk bersendirian dalam diam." Dan "Dalam diam terletak kekuatan." (Joachim-Ernst Berendt)

Tekanan itu sendiri tidak semestinya negatif. Dari segi perkembangan evolusi, ia adalah kuasa yang telah menyebabkan haiwan serta manusia untuk membangunkan penyesuaian yang lebih besar untuk mengubah persekitaran, mengingatkan mereka melalui 'melawan atau penerbangan' tindak balas mereka dan pelepasan yang berkaitan adrenalin yang 'hormon tekanan' untuk bertindak balas dengan lebih cepat dan cekap dengan persekitaran mereka dan untuk membangunkan daya tahan yang lebih besar seperti heterozigot Sichel Cell Anemia - satu imuniti kepada malaria di kawasan pendedahan yang tinggi kepada jangkitan ini.

Jumlah dan bentuk tekanan tertentu seperti senaman dan cabaran mental sebenarnya sihat. The endocrinologist Hans Selye, dalam artikel yang diterbitkan tahun 1975, membezakan di antara 'eustress dan kesusahan', mentakrifkan kesusahan yang berpanjangan, tekanan yang berlebihan bahawa seseorang individu tidak dapat menyesuaikan diri dan bertindak balas secara negatif kepada dengan kebimbangan, pengeluaran dan kemurungan, manakala eustress meningkatkan fizikal atau fungsi mental melalui latihan kekuatan atau kerja yang mencabar.

Oleh itu, sambil tekanan yang berlebihan dan berpanjangan adalah berbahaya, cukup menarik, tekanan terlalu sedikit kelihatan begitu juga memudaratkan sistem manusia. Eksperimen dengan tikus telah menunjukkan bahawa mereka diberi sejumlah rangsangan dan cabaran dalam mengumpulkan makanan sebenarnya mempamerkan keupayaan pemulihan diri yang lebih besar daripada tumor daripada mereka yang tidak. Oleh itu, berhenti sepenuhnya aktiviti mungkin tidak dinasihatkan untuk pesakit kanser. Nampaknya ada urutan yang sama: itu semua kira-kira kira-kira.

Walaupun fisiologi bercakap, sistem manusia yang sihat adalah sistem dalam keadaan seimbang. Konsep pusat di sini adalah homeostasis - titik teori keseimbangan bergerak - dengan sistem bertindak balas kepada tekanan yang mengganggu keseimbangan untuk membayar ganti rugi. Pendekatan lain adalah untuk menentukan keseimbangan sebagai keseimbangan aliran: Cecair, gas dan pepejal memasuki badan kita, diproses, dan meninggalkan badan. Tidak kira di mana pendekatan seseorang mengambil: apabila sistem manusia berada dalam keseimbangan, ia adalah sangat berdaya tahan terhadap tekanan dan mikrob walaupun invasif dan virus dari luar, memaparkan mengejutkan jika tidak ajaib keupayaan penyembuhan diri.

Ia adalah apabila sistem kami tidak seimbang ia looses keberkesanannya. Ia adalah apabila tekanan mental dan emosi melebihi kemampuan kita dalam jangka masa yang berpanjangan masa, bahawa adrenalin hormon tekanan tidak boleh cukup dimetabolismakan, yang kortisol hormon adrenal yang mengawal tahap gula dalam darah yang membuatkan anda berasa letih - walaupun ketika adrenalin membolehkan anda sentiasa 'berwayar '. Vitamin C dan DHEA boleh membantu tahap kawalan kortisol - tetapi ini adalah pendekatan hanya simptomatik.

Hakikatnya ialah, tekanan yang terkumpul: Tahap meningkat seperti tekanan stim di dalam periuk tekanan - dan apabila ia menjadi terlalu banyak, kita 'memuntahkan' - dengan kemarahan atau kemurungan (marah bertukar ke dalam) sebagai injap keselamatan - atau kita ' meletupkan '- dengan burnout atau kegagalan sistem.

Dari segi psikologi keadaan kesihatan keseimbangan boleh dipanggil Baki Kognitif: Keseimbangan antara pemikiran, perasaan kita, dan tingkah laku.

Untuk berfikir tentang kesukaran sebagai satu cabaran membantu kita menghadapi emosi dan bertindak untuk menyelesaikan masalah tersebut. Untuk menggunakan badan kita dengan senaman membersihkan fikiran kita dan membantu kita berasa lebih baik. Untuk menyembuhkan emosi membantu kita berfikir dan bertindak dengan lebih cekap.

Apabila gejala yang berkaitan dengan tekanan anda adalah teruk, berunding dengan pakar perubatan dan ahli psikologi dengan latar belakang dalam pengurusan tekanan adalah lebih baik, tetapi di sini adalah beberapa perkara yang boleh anda lakukan pada setiap hari untuk membantu mengurangkan tahap tekanan anda dan mengekalkan keseimbangan yang sihat:

Kerja

Sebagai majikan, anda perlu berfikir tentang bagaimana untuk mewujudkan persekitaran yang positif, bersatu padu kerja yang menyediakan rangsangan positif, maklum balas dan cabaran bukannya tekanan negatif dan lebih-melakukan senaman.

Sebagai seorang pekerja (dan sebagai majikan) anda perlu mengambil kira kerja-kehidupan-baki anda.

Banyak tekanan terbit dari rasa sumber yang tidak mencukupi untuk tugas-tugas yang diperlukan dan harapan, rasa 'tersangkut' tanpa jalan keluar. Menyedari bahawa anda berada dalam kedudukan anda dengan pilihan. Anda bebas untuk memilih berbeza.

Mengambil kira keadaan anda: Adakah saya dalam kedudukan kerja yang betul? Bagaimana saya boleh membuat sumbangan yang positif mengikut kemampuan saya, bakat saya, dan apa yang saya suka lakukan? Bagaimana saya boleh bertukar tugas-tugas saya ke dalam satu cabaran positif dan berseronok menyediakan perkhidmatan yang bernilai saya?

Sekolah

Dianjurkan! Struktur dan mengutamakan bahan-bahan pembelajaran anda - seperti garis besar buku, dengan tajuk kecil mewakili maklumat yang berkaitan. Itulah cara otak berfungsi.

Kebimbangan ujian: Anda menggambarkan hasil yang tidak diingini - kegagalan - dengan itu memberikan kemungkinan itu. Mengapa tidak lebih menggambarkan keputusan yang dikehendaki - berada di aliran dan dalam keadaan baik?

Cramming hingga lewat malam sebelum ujian adalah tidak produktif kerana kapasiti otak dan memori dikurangkan dengan kurang tidur. Dapatkan sekurang-kurangnya 7 hingga 8 jam tidur!

Hubungan

Kemarahan adalah Tekanan. Dan menyebabkan perpecahan. "Jangan biarkan matahari terbenam di kemarahan anda." - Menyelesaikan konflik anda melalui komunikasi bukan ganas seperti yang dicadangkan oleh Marshall Rosenberg:

1. Pemerhatian - Apa yang saya lihat? - Tingkah laku tertentu ("Apabila anda masuk ke dalam bilik saya tanpa mengetuk ..")

2. Perasaan - Bagaimana rasanya? - ("..I Berasa benar-benar marah dan menyakiti.")

3. Keperluan - Apakah keperluan khusus tidak dipenuhi? ("Keperluan saya untuk ruang peribadi tidak dipenuhi dan saya tidak berasa dihargai dan dihormati.")

4. Permintaan - Apa yang saya bertanya? - Permintaan tertentu (". Jadi masa depan .. sila mengetuk")

Rundingan adalah mencari dan bersetuju dengan penyelesaian di mana keperluan kedua-dua pihak dipenuhi.

Kejayaan Prinsip: Carilah dahulu difahami, kemudian untuk difahami. "Apakah keperluan anda dan bagaimana saya boleh membantu anda memenuhi mereka?"

Adakah perkara yang menyeronokkan bersama-sama. Mencipta kenangan positif.

Tekanan kewangan

Menghadapi dan mengatasi ketakutan anda. Apakah keputusan yang paling teruk mungkin? Kemudian berfikir tentang bagaimana untuk mengelakkan ia. Mis "Saya boleh kehilangan segala-galanya!" "? Jadi apa Dapatkan atasnya saya hanya boleh memulakan semula keperluan asas -. Makanan dan tempat tinggal - mereka boleh dipenuhi Semua yang lain adalah Bonus?." Sebaik sahaja anda menghadapi 'besar menakutkan yang tidak diketahui' - seperti merenung ke bawah pembuli - ia looses kuasa dan anda boleh bergerak untuk berfikir dan mewujudkan hasil yang lebih wajar.

Fokus pada penyelesaian: Apa yang perlu berlaku untuk mengurangkan dan membayar hutang anda? Mengurangkan overhed anda? Menjual barangan? Dapatkan nasihat penasihat jika perlu. Percaya kepada keupayaan anda untuk mengatasi cabaran anda. Amanah di alam ini yang ia menyediakan untuk keperluan anda kerana ia mempunyai setakat ini.

Kesihatan diri & kesejahteraan

"Jaga angsa yang meletakkan telur emas." Dalam kes ini: Anda!

Bermaksud: Makan dengan baik. (. Kurangkan makan daging dan lemak, gula kurang, lebih buah-buahan & sayur-sayuran) Minum air yang mencukupi - dan tidak terlalu banyak kopi dan alkohol! Bersenam secara tetap (contohnya 3-4 kali pusat kecergasan seminggu atau 15-20 min Jumlah Gim 1000 senaman di rumah + 1 - 2 kali berjalan, berenang atau Billy kosong Tae Bo). Tidur yang mencukupi - 7-9 jam. Ambil masa untuk melakukan perkara-perkara yang membuat anda bahagia. Apakah mereka? Pernahkah anda cuba membantu atau membuat seseorang tersenyum lagi sebagai contoh?

Tidak ada komentar:

Posting Komentar