Rabu, 04 November 2015

Ceri dan Antioksidan

Ceri dan Antioksidan

Ceri antioksidan telah dalam perhatian kesihatan selama beberapa tahun sekarang. Ini mempunyai segala-galanya berkaitan dengan hakikat bahawa ceri telah ditemui untuk menjadi salah satu daripada buah-buahan dengan tahap tertinggi aktiviti antioksidan.

Ceri adalah sejenis buah-buahan yang berasal dari hemisfera Utara. Ceri adalah yang paling kecil daripada Rosacea (buah batu) keluarga dan daripada prunus genus. Terdapat lebih daripada 100 jenis ceri tetapi mereka dikategorikan kepada dua jenis utama ceri, manis dan masam (juga dikenali sebagai ceri tart).

Anda tidak boleh bercakap tentang ceri antioksidan tanpa menjelaskan apa antioksidan. Badan manusia memerlukan oksigen untuk beberapa proses seperti pernafasan, senaman dan pencernaan. Proses-proses yang menggunakan oksigen juga menyebabkan penghasilan radikal bebas. Radikal bebas juga terhasil apabila seseorang itu terdedah kepada pencemaran dan ultraungu sinar dari matahari.

Radikal bebas adalah molekul tidak stabil yang telah dikaitkan dengan menyebabkan penyakit seperti penyakit jantung dan kanser serta menyebabkan penuaan. Jika radikal bebas dalam badan melebihi antioksidan, seseorang itu dikatakan mengalami tekanan oksidatif. Penyakit berlaku apabila tekanan oksidatif menyebabkan kerosakan oksidatif. Ini kerana radikal bebas mengubah struktur dan fungsi sel-sel.

Ceri antioksidan oleh itu memainkan peranan yang amat penting dalam mencegah tekanan oksidatif. Tahap antioksidan diukur dari segi ORAC (Kapasiti Menyerap Radikal Oksigen) unit. Unit-unit ini hanya mengukur jumlah radikal bebas yang boleh diserap dan dinyahaktifkan. Ia telah mendapati bahawa ceri antioksidan boleh keluar mencari dan meneutralkan radikal bebas. Mereka juga boleh membantu molekul badan yang lain untuk keluar mencari dan meneutralkan radikal bebas.

Ceri antioksidan yang diperolehi daripada antosianin, fitonutrien dan polifenol. Ceri mengandungi fenol seperti cyaniding, rutin, peonidin, pelargonidin dan glucoside. Asid fenolik di dalamnya termasuk p-coumaroylquinic asid dan asid neochlorogenic. Ia juga mengandungi flavonol seperti quercetin, epicatechin, rutinoside dan kaempferol.

Ceri juga mengandungi Vitamin A, E dan K, yang karotena karotenoid beta, Zeaxanthin dan Lutein dan mineral seperti kalsium, fosforus, kalium dan magnesium.

Ia telah dicadangkan bahawa jenis antioksidan dalam ceri bekerjasama dan mewujudkan sinergi untuk menawarkan perlindungan yang sangat kuat terhadap radikal bebas. Antioksidan dalam ceri bukan sahaja sebab mengapa buah ini telah mendapat nama buruk. Ceri juga mempunyai ciri-ciri anti-radang. Ceri yang untuk menghalang keradangan dengan mengurangkan tahap protein C-reaktif dan nitrik oksida. Ceri juga menghalang aktiviti COX II (cyclooxygenase II), enzim radang. Keupayaan ceri untuk melakukan semua ini secara langsung dikaitkan dengan antosianin.

Terdapat banyak faedah ceri kesihatan lain yang boleh anda dapati dengan membaca pelbagai besar kami artikel mengenai subjek ini. Mudah-mudahan, maklumat ini pada ceri antioksidan telah menunjukkan kepada anda mengapa anda perlu membuat ceri dan produk ceri sebahagian daripada diet anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar