Rabu, 04 November 2015

Kepentingan Program Pemulihan Dadah

Kepentingan Program Pemulihan Dadah

Jika anda mula menyenaraikan faktor-faktor penagihan dadah, anda boleh datang dengan senarai yang tidak berkesudahan. Persaingan dalam setiap bidang yang menjadikan dunia ini tempat hari yang lebih huru-hara demi hari. Orang ramai menjadi mangsa kepada kemurungan dan akhirnya mereka berakhir sebagai penagih dadah selepas tunduk kepada tekanan. Cerita ini mungkin kedengaran sangat biasa kepada ramai daripada anda, dan jika anda akan melalui kemurungan maka ia adalah masa yang tinggi untuk anda mengambil langkah-langkah yang sesuai.

Ia adalah persepsi umum bahawa program pemulihan adalah hanya untuk penagih dadah. Ini adalah salah. Kesedaran adalah sangat penting untuk mengatasi sebarang masalah. Walaupun anda tidak ke dalam ubat-ubatan, anda masih boleh berunding dengan klinik pemulihan dadah untuk mendapatkan panduan yang betul mengenai mengelakkan penagihan dadah. Ahli terapi boleh membantu anda dalam membuat anda cukup kuat mental untuk menanggung tekanan dan mengelakkan godaan untuk penagihan dadah.

Menurut kaji selidik yang dijalankan oleh Pusat untuk Keadilan Sosial (CSJ), bekalan talian dadah di UK telah meningkat peratusan penagih dadah di rantau ini. Dengan 130 berdaftar dalam talian di laman web UK, orang boleh dengan mudah mengakses bahan-bahan dadah berbahaya. Menurut anggaran, dalam FIX NO QUICK, lebih daripada 52 orang telah mengambil bahan-bahan yang tinggi boleh membawa maut dan kehilangan nyawa mereka. Trend mengambil bahan-bahan ketagihan semakin biasa di sekolah-sekolah juga. Ini adalah sebab mengapa dalam beberapa tahun kebelakangan ini peratusan orang muda mengambil dadah telah meningkat.

Penjual dadah semakin meningkat dengan pesat, tetapi tidak banyak yang boleh kita lakukan untuk mengatasi masalah ini. Perkara terbaik yang anda boleh lakukan adalah untuk mengambil tindakan di pihak anda. Jika anda sedang menggunakan ubat untuk rawatan dadah, maka selain daripada ubat-ubatan juga mendapatkan perkhidmatan pemulihan dadah. Anda boleh belajar tentang pelbagai fasa rawatan dan kaunseling yang kerap boleh membantu anda untuk memahami kemudaratan yang ketagihan dadah.

Orang biasanya memandang rendah kepentingan kaunseling, tetapi ia boleh menjadi amat berkesan dalam memotivasikan seseorang untuk dapatkan bantuan perubatan. Kaunselor A juga boleh membantu ahli-ahli keluarga tentang bagaimana untuk berinteraksi dengan orang penderitaan. Terdapat peluang yang orang yang ketagih boleh membahayakan dirinya, jadi terdapat terapi dan sesi kaunseling yang boleh mengurangkan risiko kecederaan. Dalam program pemulihan, anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai amalan mana anda perlu untuk menerima pakai semasa ubat dan amalan anda perlu memberi untuk penawar lengkap ketagihan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar