Rabu, 04 November 2015

Sindrom Rett - Ayurveda Rawatan Herba

Sindrom Rett - Ayurveda Rawatan Herba

Sindrom Rett adalah neuro-pembangunan gangguan jarang yang ditemui secara eksklusif dalam kanak-kanak perempuan, yang disebabkan oleh kecacatan dalam perkembangan otak disebabkan oleh kecacatan genetik. Individu yang terlibat dengan penyakit ini memaparkan pertumbuhan normal awal, selepas itu pembangunan akhirnya melambatkan dan gejala ciri sindrom mula muncul. Ini termasuk kehilangan penggunaan penuh makna tangan, pergerakan tangan yang berbeza, otak dan terencat pertumbuhan kepala, disfungsi keseimbangan yang membawa kepada sukar untuk berjalan, kehilangan koordinasi pergerakan mata dan bersuara, sawan, dan kecacatan intelektual. Pembentangan gejala boleh berbeza dari seorang-ke-orang dan oleh itu tahap yang boleh berkisar dari yang ringan hingga sangat teruk. Rawatan untuk sindrom ini adalah kompleks dan melibatkan rawatan terutamanya sokongan oleh pakar-pakar dari pelbagai bidang penjagaan kesihatan yang berbeza.

Tujuan asas rawatan herba Ayurveda adalah untuk membantu dalam perkembangan otak dengan cuba untuk menormalkan metabolisme sel-sel otak dan penghantaran maklumat antara sel-sel otak. Ia adalah tidak diketahui sama ada ubat-ubatan herba secara langsung membantu untuk menormalkan ungkapan yang tidak normal gen dilihat dalam sindrom ini; Walau bagaimanapun, penggunaan yang berpanjangan ubat-ubatan herba dalam dos yang tinggi pasti meningkatkan gejala dan kualiti hidup.

Rawatan jangka panjang kira-kira satu tahun setengah hingga dua tahun boleh diberi pada mulanya dengan penilaian yang tetap untuk manfaat dicapai. Ubat-ubatan herba boleh diberikan kepada kanak-kanak dalam penggunaan yang tinggi tanpa risiko kesan sampingan yang serius walaupun dengan penggunaan yang berpanjangan. Rawatan awal memberi idea balas individu untuk rawatan dan faedah objektif yang mungkin; peningkatan ini dengan rawatan itu boleh dikekalkan atau diteruskan lagi dengan penggunaan dos kecil herba. Ubat-ubatan herba yang bertindak ke atas badan dan sistem saraf pusat, serta ubat-ubatan herba yang mempunyai tindakan menormalkan metabolisme, adalah amat berguna dalam pengurusan sindrom Rett.

Ubat-ubatan seperti Ashwagandha (Withanis somnifera), Shatavari (Asparagus racemosus), Shankapushpi (pluricaulis kangkung), Jatamansi (Nardostachys jatamansi), Brahmi (Bacopa monnieri), Mandukparni (Centella asiatica), Bala (Sida cordifolia), Yashtimadhuk (Glycyrrhiza glabra), Vacha (Acorus calamus), Haridra (Curcuma longa) dan Amalaki (Emblica Officinalis) adalah amat berguna dalam untuk menterbalikkan kecacatan, kedua-dua struktur dan fungsi, dalam sel-sel otak dan juga dalam sistem saraf keseluruhan.

Ubat-ubatan seperti Maha Vat Vidhvans Ras, Bruhat Vat Chitamani Ras, Dashmoolarishta, Kampvatari Ras, Ashwagandharishtta, Saraswatarishta dan Pathyadi Qadha adalah amat berguna dalam mengurangkan gejala pergerakan yang tidak normal dan hilang keseimbangan dan penyelarasan.

Ubat-ubatan herba seperti Chitrak (Plumbago zeylanica), Kutki (Picrorrhiza kurroa), Punarnava (Boerhaavia diffusa), Patol (dioica Tricosanthe), Manjishtha (Rubia cordifolia), Saariva (Hemidesmus indicus), Musta (Cyperus rotundus) Nimba (Azadirachta indica), dan Guduchi (Tinospora cordifolia), adalah amat berguna dalam menormalkan metabolisme isu yang berbeza dalam badan.

Profesional dari pelbagai bidang perlu terlibat dengan secukupnya untuk mengendalikan semua upaya dan isu-isu perubatan yang berkaitan dengan sindrom ini. Peranan rawatan herba Ayurveda adalah untuk mengurangkan gejala, membawa penambahbaikan struktur dan fungsi maksimum dalam otak dan sistem saraf pusat, meningkatkan kualiti hidup dan meningkatkan kelangsungan hidup secara keseluruhan pada individu yang terjejas dengan sindrom Rett.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar